• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

CONSTEL·LACIÓ Roller: [lodudo] producción – Marta Izquierdo Muñoz

La coreògrafa i ballarina madrilenya Marta Izquierdo Muñoz va estudiar psicologia abans d’endinsar-se en el món professional de la dansa amb una fam genuïna per tot tipus de moviment: es forma en ballet, jazz, contemporani, flamenc, clubbing… Des del 2007, assentada a França, crea sota el segell de la seva pròpia companyia, [lodudo] que es distingeix per unes figures femenines que oscil·len entre la marginalitat i la cultura de masses.

FLIP és una creació coreogràfica sobre patins de quatre rodes que Marta Izquierdo ha concebut per a l’espai públic. Al mateix temps, la peça és un homenatge a Éric Martin, destacat ballarí contemporani i antic patinador artístic. Amb trajectòries comunes, Izquierdo i Martin repassen els seus anys de joventut des del sentit de l’humor i el seu amor per la cultura popular que ambdós comparteixen.

La seva darrera peça, ROLL, s’endinsa en l’univers del patinatge sobre rodes inspirant-se en el tumultuós món del roller derby, un esport que supera tots els límits de la urbanitat i que ha viscut un renaixement des de principis dels anys 2000.

ROLL també és una exploració de la comunitat, de la resistència i de l’expressió personal a través del moviment. Hi trobem guerreres sobre rodes que lluiten en un remolí infinit. També és una peça de resistència física que reforça una visió del patinatge com a acte de llibertat i resistència.

De fet, després de la pandèmia i gràcies a plataformes digitals com Tik Tok, el patinatge sobre rodes ha experimentat un renaixement mundial, com un símbol nostàlgic dels espais públics com a llocs de trobada i celebració. Per això, la seva obra ens recorda que, més enllà de qualsevol tècnica o disciplina, el desig humà d’expressió, llibertat i connexió és el que realment ens mou.

Bàrbara Raubert
Periodista especialitzada en dansa