• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Presentació Temporada

Qui balla MUTA… persisteix

 

Quan un cos no es mou, res et fa saber com serà la seva dansa, com parlarà el seu moviment. Es podria dir que hi ha una part de l’ésser que només la pot revelar la dansa, que emergeix amb el cos en moviment, quan el moviment vol ser dansa; des d’aquest punt de vista es podria dir que no coneixem les persones fins que les hem vist ballar.

Qui balla MUTA és una nova invitació a mirar, escoltar i llegir cada cos i deixar-nos seduir per propostes d’artistes que posen el cos i, a través de la dansa, revelen altres mirades, imaginaris, ficcions possibles que no ens deixaran indiferents.

Avui les danses, les seves formes, estils, tècniques i estètiques sorgides en una  geografia i en un context determinat, es traslladen i s’assimilen en un altre extrem del món, absorbides per altres societats i comunitats culturals. La dansa és un llenguatge universal, un patrimoni cultural molt viu i dinàmic que es comparteix de manera global. En aquest viatge de transmissió cultural del coneixement corporal, la dansa es reinventa en cada context i en cada cos.

Tanmateix els cossos porten un llegat profund: en la carn, en els ossos, en els seus gestos culturals, en el seu diàleg amb l’entorn, en la seva singularitat, una història que, en fer-se cos, la dansa fa més visible.

La temporada ens ofereix la possibilitat de veure cossos, ballarins i danses amb propostes molt diverses de llocs del món ben distants, on  hi trobarem aquesta transmissió cultural de llenguatges de dansa, una transferència de danses que han recorregut el món per ser reescrites a cada lloc.

La temporada 2023/24 desplega un viatge geogràfic que traça connexions de llarg recorregut: Líban, Noruega, Catalunya, Canadà, Taiwan, República Txeca, Espanya, Itàlia, França, Austràlia, Bèlgica, Sud-Àfrica, Hongria, Alemanya… Alhora és una temporada travessada per moltes de les diferents temàtiques que ens preocupen avui, com ara feminisme, gènere, identitat, espiritualitat, comunitat, sostenibilitat tractada des del cos i des de la dansa.

Encetem la temporada amb Beytna, de la companyia libanesa Omar Rajeh / Maqamat, una obra que posa en escena una trobada entre artistes amics de diferents països que dansen i cuinen en família i que compartiran el menjar amb nosaltres per celebrar la vida i l’inici d’una nova temporada.

Artistes com Maud Le Pladec posaran l’accent en el patrimoni i en la transmissió cultural de la dansa, una de les línies centrals en la recerca coreogràfica d’aquesta coreògrafa que ho podrem veure a Silence Legacy.

Aquesta temporada el cicle Panorama Taiwan ens aproparà una mica a la creació coreogràfica d’aquest país, amb quatre companyies que van del format més gran de 13 Tongues, de Cloud Gate, al més íntim de la peça Beings, de Wang Yeu Kwn.

Dues coreògrafes per descobrir amb escriptures singulars que, per primera vegada a Barcelona, presentaran les seves dues darreres peces: la canadenca Catherine Gaudet, programada la temporada 2019/20 i que la pandèmia ens va impedir conèixer, a la qual recuperem amb Se dissoudre i The Pretty things. I la francesa Lara Barsacq que, des d’una posada en escena híbrida i una mirada feminista a la dansa, s’inspira, revisa i deconstrueix fragments de la història de la dansa; d’ella presentem Fruit Tree i La Grande Nymphe, darrera creació de la seva recerca.

Dos nous treballs en format gran de les artistes residents: Aina Alegre amb This is not “an act of Love and resistance” i Núria Guiu amb Supermedium, nova producció dins el projecte CÈL·LULA. Presentem també nou artista associat al Mercat aquesta temporada: Joaquin Collado amb el seu projecte Hacia un sol negro.

Tindrem una presència especial de Noruega a través de tres creacions: Medium, d’Ingri Fiksdal amb Núria Guiu, la prestigiosa companyia Carte Blanche i Daniel Mariblanca amb la seva companyia 71 Bodies. 

El flamenc contemporani el tindrem present amb dues peces d’Olga Pericet, la Leona i La Materia, aquesta última una creació en diàleg amb Daniel Abreu. També presentem una nova veu del flamenc més emergent: Vanesa Aibar, acompanyada del músic Enric Monfort, amb La Reina del Metal.

La peça Corps extrêmes, del coreògraf Rachid Ouramdane, desfà límits entre disciplines físiques, on la dansa, l’escalada, el funambulisme i les acrobàcies de circ es fonen en una proposta escènica espectacular. I fent referència al circ, aquest també aquest és l’any fort d’aquesta disciplina, amb el festival Circ d’Ara Mateix. Entre altres artistes d’aquí i d’arreu tindrem l’estrena de Foreshadow, d’Alexander Vantournhoud, un creador que es mou entre la composició coreogràfica i el circ.

Continuem les col·laboracions amb diferents festivals: acollim de nou al Mercat un desplegament del cicle Hacer Historia(s) a l’octubre i el festival d’arts vives Sâlmon al febrer. Així mateix tindrem de nou el festival per a nenes i nens de 0 a 5 anys elPetit durant el novembre i el festival de danses urbanes HOP al desembre.

Per finalitzar la temporada acabarem amb Kobe, de Vero Cendoya, i amb Harmonia, de la companyia Unusual Symptoms amb Adrien Hód/Hodworks, un espectacle que us omplirà d’energia i de ganes de viure. Dues creacions que ens acabaran de mostrar que no sabem mai què pot fer un cos.

Però hi ha molt més: trobareu en aquesta guia informació detallada de les creacions que avui estan encara en construcció; al llarg de la temporada veurem creacions de Constanza Brnčić, Magí Serra, Sònia Gómez, Aimar Pérez-Galí, La Veronal, Toni Mira, Big Bouncers, Guy Nader i Maria Campos, Janet Novás, Thomas Noone, Animal Religion, La Taimada, Sol Picó, Amala Dianor i Marco da Silva Ferreira, entre d’altres. Us esperem al Mercat.

Qui balla MUTA… persisteix

Àngels Margarit,
Directora del Mercat de les Flors