El 27 d’octubre es va presentar al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) els resultats del projecte INARTdis, coordinat per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La iniciativa, d’abast europeu, ha fomentat la col·laboració de persones amb i sense discapacitat per dur a terme creacions artístiques conjuntes i ha donat com a fruit una guia per a la construcció d’espais culturals inclusius, que permet a les institucions culturals valorar el seu grau d’inclusió per a totes les persones, i un documental que permet donar visibilitat als processos participatius entre persones amb diferents capacitats. El projecte ha posat en contacte les necessitats i inquietuds de les persones participants de 32 institucions socioeducatives amb 34 institucions artístiques i culturals europees. A Catalunya hi ha participat el MNAC, el Museu del Disseny de Barcelona, el Museu Can Framis, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i el Mercat de les Flors.
A més del CERSIN de la UAB, centre coordinador del projecte, hi participen en el consorci les següents institucions: Pädagogische Hochschule Steiermark (Àustria), Association for Promotion of Education, Culture, and Sport “Education for all” Skopje (Macedònia del Nord), Thikwa Werkstatt für Theater und Kunst der Nordberliner Werkgemeinschaft gGmbH / Nordberliner Werkgemeinschaft gGmbH (Alemanya), Institut Politècnic de Lisboa (Portugal), Universidad de Cantabria (Espanya).
El projecte, que finalitza aquest mes de novembre, es va iniciar el 2020. Durant aquest període s’ha detectat les diferents necessitats dels centres culturals i educatius sobre el valor de l’art en la generació d’espais inclusius i participatius per promoure la inclusió social i s’ha dissenyat, executat i avaluat accions formatives coherents i participatives i projectes de creació artística basats en la col·laboració entre tots els agents implicats, amb la participació activa tant dels professionals de les institucions educatives i culturals, com de persones amb i sense discapacitat.
A Catalunya, un total de 12 centres educatius-socioeducatius i institucions artístiques-culturals, que han implicat la participació de més de 150 persones, col·laboren de manera activa en aquest projecte: l’Escola de la Mar de Barcelona, l’Institut Vallbona d’Anoia, l’Institut Costa i Llobera, l’Escola Rel, la Fundació Aspasim, la Fundació Aspace (Badalona), els Tallers Bellvitge, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu del Disseny de Barcelona, el Museu Can Framis – Fundació Vila Casas, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i el Mercat de les Flors – Casa de la Dansa.
Més informació:
Pàgina web del projecte https://inartdis.eu/
Guia “Construcció d’Espais Culturals Inclusius” https://inartdis.eu/descarga-catalan/
Projecte Erasmus+ INARTdis (Fostering social inclusion for all through artistic education: developing support for students with disabilities). 621441-EPP-1-2020-1-ES-EPPKA3-IPI-SOC-IN