• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

‘Efeu o l’instint de vida’, per Ester Vendrell

‘Efeu o l’instint de vida’, per Ester Vendrell

En todos los periodos históricos, se han utilizado tres palabras para captar el espíritu de la época. Todas estas trinidades expresan las necesidades de la gente en un momento histórico especifico (…) El siglo XX fue el siglo de la economía. El siglo XXI es el siglo de la ecología (…) De ahí que para el siglo XXI necesitemos una nueva Trinidad. (···) Por esta razón planteo una nueva Trinidad para nuestra época: tierra, alma y sociedad.

En latín, la tierra fértil es humus. De esta raíz provienen humano y humildad. Cuando digo “soy un ser humano” quiere decir que soy de la tierra. Por lo tanto, los seres humanos no somos superiores a la tierra, estamos hechos de tierra. Así como la tierra es humilde, los humanos también debemos ser humildes. Cuando perdemos nuestra humildad, perdemos nuestra humanidad. Ser uno con la naturaleza y con la tierra es nuestra principal cualidad como seres humanos. (···).

<René Descartes dijo: “Pienso, luego existo”. Esta es una idea dualista. Nos aleja de la vinculación y la conectividad. Debemos reemplazar el dualismo cartesiano por el concepto de totalidad, de integridad. “La Tierra es, luego yo soy”.

(Satish Kumar, 2018, La simplicidad elegante)

El ballarí, coreògraf, pedagog i investigador de la dansa Thomas Hauert és un dels referents contemporanis europeus del darrers vint-i-cinc anys. Format com a pedagog a la seva Suïssa natal, va prosseguir la seva formació artística entre Holanda (Acadèmia d’Amsterdam -actual Codarts-) i Brussel·les (P.A.R.T.S., al costat d’Anne Teresa de Keersmaeker) alhora que amb David Zambrano, Gonnie Hegen i Pierre Droulers per finalment crear la seva pròpia companyia Thomas Hauert/Zoo el 1998. Les seves creacions han girat a nivell internacional pels cinc continents; ha creat per encàrrec d’altres companyies i en col·laboracions artístiques híbrides. En la seva faceta pedagògica és responsable artístic del Grau en dansa contemporània a La Manufacture de Lausana, alhora que col·labora amb l’Escola P.A.R.T.S de Brussel·les i altres contextos pedagògics professionals. Des de fa més d’una dècada Hauert és també un referent imprescindible en el context coreogràfic català, així com entre el públic barceloní.

Els seus primers vincles amb Catalunya es teixiren quan Àngels Margarit dirigia el Tensdansa de Terrassa (Modify, 2005). Anys més tard va iniciar la presentació de les seves peces al Mercat de les Flors, on ha actuat en diverses temporades (Walking Oscar, 2007; Accords, 2008, i en la constel·lació organitzada el 2018 va presentar el seu primer espectacle infantil Danse étoffée sur musique déguisée 2012, el solo Sweet, bitter, 2015 i Inaudible, 2018) i ha compartit magisteri en creacions autòctones com el premiat From B To B en tàndem amb Àngels Margarit (2011), la creació La mesura del desordre (2015) pel col·lectiu barceloní Group LaBolsa o impartint formació en contextos pedagògics en el desaparegut M.A.P. de Mudances, la Caldera o al Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre, entre altres.

Hereu i continuador de la creació contemporània fruit de les aportacions sobre el moviment i la composició de la dansa post-moderna americana -especialment per l’influx de Steve Paxton- la seva poètica i aportació artística rau en dos fonaments importants: la indagació en un moviment lliure de patrons apresos i memoritzats i una composició explosiva i creativa com a resultat de la improvisació com a metodologia. “La meva manera de treballar i crear el moviment es basa en la interacció entre la nostra ment conscient (concentració, atenció, control conscient, reaccions sensuals) i les nostres capacitats de moviment inconscient (reflexos, processos que poden funcionar sense el control de la nostra ment conscient”, diu Thomas Hauert, i com afirma la neuro-científica Nazareth Castellanos (2021, p.35 ) apel·lant a Damasio “la mente tarda en darse cuenta de aquello que el cuerpo ya sabe”. Partint d’aquesta premissa del coneixement encarnat -situant la saviesa del cos al centre- la seva poètica emergeix com a resultat d’explorar les diferents possibilitats de joc, diàleg i interrelació entre els cossos, l’espai, el so i els objectes. Les creacions de Hauert han experimentat amb referents musicals d’estètiques contrastades establint relacions i empaties diverses a partir de relacions rítmiques, dinàmiques i d’harmonia en aquest diàleg i/o atzar intuïtiu. Per això el treball de Hauert s’allunya de la tendència narrativa, psicologista i de la dansa-teatre per ser considerada com abstracta. I la manera d’apropar la dansa i socialitzar-la, segons Hauert, és la següent: “My fascination with dance has to do with how motion feels and what one can feel watching it.”

La paraula alemanya Efeu correspon al terme català Heura que identifica la planta enfiladissa, perenne i paneròfita de la família de les araliàcies i que conté un gran ventall de varietats. L’heura és originària del sotabosc humit i pot arribar a viure 500 anys. Té la capacitat d’adherir-se amb força quan troba un suport com un tronc, trepant de manera vertical per trobar la llum i florir. Les fulles de l’heura tenen forma lobulada i s’assimilen a les d’un cor. Aquesta imatge, aquest color, aquesta energia, aquesta vitalitat i aquesta reivindicació són la proposta col·lectiva de Zoo estrenada després de la pandèmia.

L’experiència viscuda arran de la Covid amb els seus confinaments, distanciament social, digitalització de la vida i conseqüent reflexió i compromís al voltant de l’organització socio-política, econòmica i cultural ha tingut una resposta sovint coincident entre creadors de països centreeuropeus, on el “lock down” ha perdurat molt més que en les nostres latituds: valorar i prendre consciència del planeta i la terra que ens acull i alhora destacar el potencial humanitzador de l’art i la vida en comunitat. No és estrany doncs que la nova peça de Thomas Hauert /Zoo Efeu -igual que fou la proposta de Sasha Walz amb In C– sigui una oda a la vida, a la resistència i a la unitat amb la natura.

ZOO / THOMAS HAUERT presenta Efeu al Mercat de les Flors del 20 al 22 de gener de 2023

Referents

Ann Cooper Albright & David Gere (Eds, 2003). Taken by Surprise. Dance Improvisation Reader. Wesleyan University Press.

Banes, Sally.(1987). Terspichore in sneakers. Wesleyan University press.

Burrows, Johnatan. (2010). A coreographer’s Handbook. Routdledge.

Chaupis, Yvane, Gourfink, Myriam, Perrin, Julie (ed.) (2019). Composer en danse – Un vocabulaire des opérations et des pratiques. Les presses du real.

Dilley, Barbara. (2020). This very moment. Teaching thinking dàncing. Contact editions.

Kumar, Satish.(2018). La simplicidad elegante. Icaria.

Panikkar, Raimon. (Pigem Ed.2021). Ecosofia. Fragmenta.

Paxton, Steve. (2018). Gravity. Contredanse.

Tompkins, Mark and Stuart, Mek (2022). ONE SHOT dialogues on real time composition. L’Oeil d’or.

Stark Smith, Nancy & Nelson, Lisa (eds, 2018). CQ/Contact Improvisation Sourcebook, Vol. III. Collected Writings and Graphics from Contact Quarterly dance journal 2008–2018. Contact Editions.

https://zoo-thomashauert.be/

Hauert sobre Hauert

https://www.lespressesdureel.com/ouvrage.php?id=7650&menu=0

https://www.grouplabolsa.com/bienvenida/creaciones/la-medida-del-desorden/

http://motionbank.org/de/content/two-bebe-miller-thomas-hauert.html

‘De Suïssa al món i de nou al Born’, per Bàrbara Raubert

https://mercatflors.cat/es/ciclesifestivals/constelacion-hauert/

Contact Quarterly   https://contactquarterly.com/

 

Links

https://zoo-thomashauert.be/en/projects/146/if-only  If only

https://zoo-thomashauert.be/en/projects/142/how-to-proceed How to proceed.

https://zoo-thomashauert.be/en/projects/139/inaudible  Inaudible

https://zoo-thomashauert.be/en/projects/143/flot Flot amb el Ballet de Lorraine

https://zoo-thomashauert.be/en/projects/135/la-mesure-du-desordre La mesura del desordre

https://zoo-thomashauert.be/en/projects/110/from-b-to-b  From b to b.

From B to B

https://zoo-thomashauert.be/en/projects/59/accords Accords.

http://scores.motionbank.org/two/#/set/impulse

https://www.manufacture.ch/en/1056/Bachelor-in-Contemporary-Dance. Grau en dansa contemporània a la Manufacture, Laussane.

http://www.davidzambrano.org/

https://tictacartcentre.com/

La Faktoria

https://www.azkunazentroa.eus/wp-content/uploads/sites/3/2021/03/azkuna-zentroa-dossier-steve-paxton-es.pdf ) Steve Paxton, Drafting interior techniques. Azkuna Zentroa. Exposició.

https://www.youtube.com/watch?v=jhbhol7o9PM Satisfying lover (1967). Steve Paxton.

https://www.youtube.com/watch?v=KQNJPpAG_UM solo dance, Steve Paxton

https://www.youtube.com/watch?v=9FeSDsmIeHA&t=352s Magnesium, Steve Paxton, 1972.