• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

‘El Nadal és temps de pujar al Mercat de les Flors’, per Clara Narvión

‘El Nadal és temps de pujar al Mercat de les Flors’, per Clara Narvión

Arriba el fred, ens calcem els guants i el gorro i ens disposem a gaudir del Nadal a Barcelona. Ja sabeu, temps de passejar fires i pessebres, de veure llumetes pel centre, acabar el dia amb una sopa calenta i posar el pijama gruixut a la canalla. El Nadal també és temps, any rere any, de pujar al Mercat de les Flors i gaudir de les propostes que sempre fan per a tota la família. Això també és tradició, d’aquelles tradicions que escalfen el cervell i el cor dels més petits de la casa i dels pares, mares, avis, àvies i tietes que sempre els acompanyen.

Al Mercat, a més, tenen un costum que m’encanta: tracten la canalla com a éssers intel·ligents i sensibles, com a persones petites amb criteri i gustos elevats. A vegades, sento que algunes de les propostes familiars que acostumem a veure estan pensades amb criteris merament educatius, volem que els infants “aprenguin” amb les arts escèniques, que  se’n vagin a casa reflexionant sobre conceptes com l’amistat, la solidaritat, l’ecologia o la valentia. Està bé i potser a vegades és útil abordar els textos clàssics, les històries tradicionals i alguns temes curriculars a través del teatre o la dansa. Però també crec que les arts escèniques, com a art de primer ordre, poden tocar altres tecles, poden commoure o emocionar, poden provocar alegria, exaltació inesperada, poden crear màgia, fer volar la nostra imaginació, en definitiva, modificar qui som. Res més, res menys. Al Mercat de les Flors, oblideu-vos de propostes òbvies amb personatges hiperconeguts i moralines suades i prepareu-vos per gaudir de les arts escèniques en majúscules, amb tota la seva llibertat i poder creatiu.

Una altra cosa que m’encanta d’aquesta programació nadalenca és la transversalitat de les propostes, que interpel·len nadons des dels 0 anys fins a la preadolescència. Les que tingueu fills i filles d’edats diferents ja sabreu com és de difícil trobar coses que satisfacin tothom. Segur que teniu la sensació que si pensem en propostes per als més petitons, els infants més grans acaben avorrits, i si pensem alguna cosa per als grans, els nadons no hi tenen cabuda. Aquestes fronteres – que no són només construïdes sinó que depenen de l’etapa madurativa de l’individu- també queden diluïdes al Mercat de les Flors perquè la dansa, el moviment i la música apel·len per igual els nens i nenes de diverses edats i múltiples interessos.

Un gran exemple d’aquestes multiplicitat d’interessos és Cometa, la incursió a l’escena familiar de Roser López Espinosa. És una de les ballarines i coreògrafes més rellevants de l’escena catalana, tant en solitari com amb la seva companyia Lowland. Entusiasta del treball en equip i de la transmissió de les emocions a través de la dansa, enguany ha sigut la protagonista del projecte Cèl·lula #6 del Mercat de les Flors amb Faula, una peça que indaga en els vincles que ens sostenen i la capacitat humana de fabulació.

López Espinosa fa una passa més en la seva carrera amb una peça per a públic familiar que es va estrenar l’any 2021 i que ja ha passat pel Mercat de les Flors. Cometa torna travessant el firmament després de més de 180 funcions arreu del món. Imagineu l’escena: una vintena d’infants asseguts en rotllana mentre arriba una cosmonauta amb vestit i casc espacials, que balla, es mou i convida la canalla a ajudar-la en la seva aventura, tot dibuixant una galaxia desconeguda i farcida de sorpreses. En aquest espectacle, la distància entre la platea i l’escenari es dilueix, així com es desdibuixa la distància entre artista i espectador, entre protagonista i observador. La canalla mira encuriosida l’astronauta, i avança per la història a través de la curiositat i la descoberta del poder de la gravetat, la profunditat de la galàxia i les possibilitats infinites del moviment.

La imaginació segueix fluint al Mercat de les Flors amb una festa singular: una Rave familiar pensada per als més petits. Què? Com? Una rave? Una rave per als infants i les famílies? De nou, un espectacle que desdibuixa les fronteres d’allò més convencional i d’allò predefinit. Una rave, si hi pensem, no és més que una gran festa, un conjunt de cossos que s’ajunten per ballar i moure’s, una celebració on les ganes de ballar ho poden tot. Les artistes Dory Sánchez Balibrea, Laura Alcalà Freudenthal i Mireia de Querol Duran han resignificat la paraula ‘rave‘ per posar, una vegada més, els infants al centre de l’espectacle com a veritables protagonistes de la pista de ball, la música, la llum i el color. La peça (pensada per a nens i nenes a partir dels 2 anys) convida a moure el cos en família i a gaudir de la col·lectivitat com a motor de moviment i gaudi.

Seguim resignificant el món amb InBalanceIn, una peça de Sònia Gómez, una de les artistes, coreògrafes i performers  més importants del moment. Sempre valenta i creativa, Gómez treballa amb temes com la construcció identitària, les impostures socials i el trencament de les convencions a través del cos i l’art. InBalanceIn és una peça pensada per petits a partir de 2 anys i reflexiona sobre la pulsió innata de les criatures per moure’s. Què imagineu quan penseu en una personeta que acaba de començar a moure’s? Penseu en dansa? En moviment? Gómez anima a descobrir com són aquests primers moviments, les primeres cerques de l’equilibri i de l’experimentació. Els infants participen en la peça, de nou es fan protagonistes de l’espectacle, el viuen en primera persona, i experimenten amb estructures d’equilibri, calma, moviment, dansa i performativitat a partir de teles, objectes i el propi cos dels infants.

Aquest protagonisme de la canalla, com veureu, és una constant a la programació del Mercat de les Flors, una aposta de valor i un compromís amb la infància. Qui diu que la canalla ha de ser només espectadora? Com fem perquè sentin seva la dansa? Possiblement, l’única resposta és posar-los al centre, apel·lar a les seves emocions, al moviment propi, a tot allò que les interpel·la. Aquest protagonisme pot ser formal (com en els espectacles de Gómez, Espinosa o la Rave familiar) o temàtic, aconseguint que la canalla vibri amb les propostes, que al·lucini amb la plasticitat i els colors i en vulgui més.

En aquest sentit, l’arxiconeguda companyia Gandini Juggling porta al Mercat de les Flors l’espectacle Heka (Res no és el que sembla), una proposta que barreja malabars, màgia i humor. Aquí, el protagonisme està justament al límit entre allò possible i allò impossible, un món fascinant on els objectes apareixen i desapareixen, leviten i es mouen. Un plaer per als sentits que farà que la canalla torni a casa preguntant-se què és i què no és real.

Uns altres que juguen amb les percepcions són la companyia suïssa Prototype Status i la coreògrafa Jasmine Morand, que presenten Mirkids, un dispositiu coreogràfic hipnòtic, una mena de fàbrica d’imatges on els ballarins es presenten com un calidoscopi físic. Els infants quedaran meravellats amb aquests vuit ballarins en moviment continu que generen amb els seus cossos il·lusions òptiques i formes que cadascú pot interpretar lliurement. No hi ha una resposta correcta, és la ment i la imaginació de cada infant qui dona vida i sentit a les formes que es creen i es difuminen davant dels nostres ulls.

Tot i les diferències estilístiques entre les propostes d’aquesta programació nadalenca, el punt de vista és clar: la qualitat de les propostes no ha de dependre de l’edat del públic i el focus sempre ha d’estar en els infants i en els seus interessos com a personetes intel·ligents i creatives. La programació que fem avui dictarà el tipus de públic que tindrem en el futur i desitjo de tot cor que aquest nou públic sigui crític, exigent i amb el cap ben obert. Som-hi.

Clara Narvión

NADAL AL MERCAT tindrà lloc, del 20 de desembre de 2025 a l’11 de gener de 2026, al Mercat de les Flors