• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

‘Performances de la mirada: l’estatut del nou espectador’, per Roberto Fratini

‘Performances de la mirada: l’estatut del nou espectador’, per Roberto Fratini

 

Transcripció de la conferència realizada per Roberto Fratini, dramaturg i teòric de la dansa, per inaugurar la primera edició de Performances de la mirada, taller d’espectadors del Mercat de les Flors (temporada 2013-14).

 

«Si la postmodernitat amplia el concepte d’art, la pràctica escènica dels últims cinquanta anys ha incorporat al territori de l’art molts aspectes d’allò que fins ara havia rebut el nom de ʻrealitatʼ. En aquesta tendència a difuminar cada vegada més la línia divisòria entre allò real i allò fictici, la reformulació del sentit de la paraula ʻpúblicʼ ha sigut fonamental. Els dispositius pràctics i didàctics que apunten a convertir els espectadors en actors (abans que usuaris) de les polítiques culturals han convertit el mateix espectador en un testimoni d’una ʻrealitatʼ irreductible als trucs i a les premeditacions pròpies del fet escènic: un actor de si mateix, la funció del qual és, en la majoria dels casos, garantir la ʻveritatʼ de l’espectacle. Caldrà veure si l’objectiu que es persegueix avui en dia és fer real la ficció o bé ficcionalitzar allò real.»

Roberto Fratini

 

Descarrega la conferència sencera en PDF

 

Roberto Fratini és Doctor en Arts Escèniques per la Universitat Autònoma de Barcelona, i ha estat professor de les universitats de Pisa i de L’Àqüila. Actualment fa classes de Teoria de la Dansa a l’Institut del Teatre de Barcelona. Ha impartit lliçons magistrals, tallers i conferències en nombroses institucions acadèmiques i teatrals nacionals i internacionals (CCCB, Université de Lyon, ADC de Ginebra, Mercat de les Flors, Pôle Sud Strasbourg, UFR Arts Strasbourg), i ha publicat articles i assajos en diferents revistes del sector. Col·labora com a dramaturg amb diverses companyies de dansa internacionals, i les seves peces han guanyat el Prix de la Société des Auteurs i el Grand Prix de l’Association des Critiques de Danse. La seva tesi doctoral La danza y las derivas del narrar, el primer llibre del mercat espanyol sobre teoria de la dansa, es va publicar dins la col·lecció Cos de Lletra del Mercat de les Flors el 2012 i ha esdevingut un referent internacional per la seva aposta per una fenomenologia de la narració a partir de la resurrecció del gest dansístic. El 2013 va rebre el premi FAD Sebastià Gasch pel conjunt de la seva trajectòria artística i intel·lectual.

 

Edició: Agost Produccions i Mercat de les Flors

Amb el suport de:

cultura_bn_h3