[#Encarar
El diccionari em diu que encarar és dirigir cap a algú la punteria d’una arma o un raig de llum. També significa posar algú cara a cara amb un altre, o situar-se de cara cap a algú o cap a un lloc. És, per tant, una acció de confrontació i de presència. Com qui busca la mirada de l’altre per entendre’l. També és sinònim de fer front, plantar cara, resistir, orientar, dirigir, enfocar, mirar de fit a fit.
Parlar d’encara com a adverbi obre una altra dimensió: allò que persisteix i que continua. ]
EL MERCAT ENCARA
Aquesta temporada 2025/26, el Mercat encara un futur de transformacions: un canvi de direcció, un nou cicle i unes obres de rehabilitació importants.
Les obres, en diverses fases, comportaran algunes incomoditats, com passa sovint amb els processos de renovació. Tanmateix, permetran que l’edifici superi amb garanties el seu centenari, el 1929, i segueixi essent un espai de referència per a la dansa i per a la creació escènica contemporània. Un lloc des d’on continuar impulsant cultura i comunitat.
El Mercat de les Flors encara la temporada celebrant els vint anys com a estructura dedicada plenament a la dansa, una fita que volem celebrar especialment amb una presència destacada del gran format. Gran format com el propi projecte Cèl·lula, que inaugura enguany temporada amb una nova creació de Roser López Espinosa, i el desembre, després d’una gira d’èxit i diversos reconeixements, torna La Quijá de Paloma Muñoz, el projecte Cèl·lula de la temporada que acabem de deixar.
També comptarem amb artistes que han estat acompanyades pel Mercat en els darrers anys, com Aina Alegre, amb Fugaces, la seva segona creació al capdavant del Centre nacional de Grenoble, i Marina Mascarell, ara a la direcció de la Danish Dance Theatre, amb Bloody Moon i la reposició de Mongrel; torna Pere Faura, amb el solo brillant i divertit Mètode Rosa; també tornen Humanhood, amb la nova creació Vórtex, Miquel Barcelona, amb Orgia, peça que s’alimenta de la seva recerca al voltant de la contracultura, Leonor Leal, amb De voz, un cuerpo, Joâo Lima, amb Conspiració, i Olga Mesa // Cia. Hors Champ, amb Una mesa propia.
I, encara, molts artistes i companyies per descobrir. Rebrem grans formats d’estructures públiques europees de referència en renovació contínua: el Ballet de Lorraine, ara sota la direcció de Maud Le Pladec, amb un programa doble que inclou una peça de Marco da Silva Ferreira; la DFDC (abans Ballet de Frankfurt i Companyia Forsythe), actualment dirigida per Ioannis Mandafounis, amb un programa doble Forsythe/Hauert; rebrem també la Companyia Nacional de Dansa Contemporània de Corea i el Ballet Estatal de Hessen, que treballa repertori de joves coreògrafs, i amb la qual el Mercat, en col·laboració amb el Cor de Cambra del Palau de la Música, presentarà la peça I am afraid to forget your smile, entre d’altres peces del programa.
També tindrem propostes singulars, com Vagabundus, del coreògraf moçambiquès Ydio Chichava, guardonat amb el premi S.E.D.A. 2024 de la Fundació Calouste Gulbenkian; Unearth, una proposta duracional de veu i moviment de Jefta Van Dinther, en col·laboració amb el MACBA, a la Capella dels Àngels, o la peça Darkmatter de Cherish Menzo.
Dins l’àmbit estatal, rebrem creadors destacats com Daniel Abreu, Antonio Ruz i, per primer cop al Mercat, Luz Arcas / La Pharmaco. Poliana Lima presenta un programa expandit de tres peces amb continuïtat temàtica: Oro Negro, The Common Ground i A Place to Dance, cocreada amb Yinka Essi Graves.
Apuntem noves col·laboracions a la creació amb artistes com Patricia Caballero, Manuel Rodríguez, Pau Aran, Andrés Waskman, WAN i Natalia Fernandes, també amb propostes d’AzkonaToloza i Laura Alcalà dins dels itineraris Talla Única i Zeroacinc, uns programes per als més joves que es completaran amb petites joies com Mirkids, Heka, Cometa i InBalanceIn, entre d’altres.
Encarar dirigint el raig de llum: amb el cicle El Mercat no m’ha coproduït encara, presentem artistes emergents que hem seguit amb interès i que, tot i no haver estat coproduïts pel Mercat, volem donar-los visibilitat en aquest moment de tancament de cicle, però també volem redirigir-los amb complicitats ja consolidades, com les col·laboracions amb curadories compartides: Hacer Historia(s), elPetit i el HOP Festival, i a la primavera una nova edició del festival biennal Circ d’Ara Mateix.
En totes elles, volem posar llum als detalls, afinar la mirada, trobar la veritat en la força i vulnerabilitat dels cossos de la dansa, en la diversitat de propostes dels artistes. Una temporada en la qual seguim acompanyant la creació des de l’origen, amb atenció a la diversitat d’estètiques i discursos, mostrant peces que encara s’estan gestant i que són reflex i resposta del moment social que vivim.
Encarar l’arma i apuntar-la, encarar per confrontar i plantar cara: en un món travessat per conflictes, on les paraules s’embruteixen, es buiden i perden el sentit, on les imatges de violència i guerra deixen anestesiats els sentits, reivindiquem el poder simbòlic de la dansa i de les arts escèniques com a arma i espai de confrontació simbòlica i de reflexió per no perdre la humanitat.
Encarar dirigint un raig de llum: que la dansa ens recordi que l’art pot ser resistència i fer-ho amb la visió i compromís dels artistes i dels públics. Hi ha una voluntat compartida, com és el desig de commoure i de ser commogut, hi ha el desig de la bellesa, de la necessitat de somniar i d’imaginar, de voler compartir un present i una presència, la presència dels cossos a ambdós costats de l’escenari o barrejats, una experiència efímera, cada dia diferent i irrepetible.
Així, aquesta és una temporada d’invitació a deixar-nos travessar pels altres, pels seus universos, les seves esperances, veus, sensibilitats, estètiques, per compartir altres savieses i realitats.
I per acabar, avui que encaro la meva darrera programació de temporada del Mercat de les Flors, vull expressar el meu immens agraïment als artistes que he conegut, als públics que ens heu fet confiança i als equips que fan possible aquest meravellós projecte cada dia.
Àngels Margarit
Directora del Mercat de les Flors