Highlands és la nova creació de Mal Pelo, un espectacle en què la música ens obre la porta del temps, una membrana on vibra l’imaginari de l’espiritualitat. L’espectacle parla de la passió i de l’anhel de trobar aquest lloc inhòspit, salvatge i inabastable que és Highlands. De les nostres preguntes, les dels petits humans. Un espectacle en què la dansa i la música en directe ens envolten i ens projecten cap a una poètica vertical, entre la llum i l’obscuritat.
A Highlands, com a última peça de Bach Project, hem volgut posar en diàleg la música de Bach amb altres compositors, com ara Ärvo Part, Haendel, Kurtag, Britten o Purcell i amb el textos adaptats per a l’escena de Nick Cave, John Berger i Erri de Luca, en alguns casos traduïts al català i en altres amb el seu text original.
Part del procés per arribar a Highlands va ser fer Inventions, una creació per a espais singulars i tercera part de la tetralogia. Inventions té el focus en la relació de la música en directe i la dansa, situant el resultat d’aquesta investigació en espais que, per la seva sonoritat o arquitectura, permetin aquesta tríada màgica d’espai-música-moviment. A cada lloc, Inventions adopta una forma diferent. Es treballa amb la profunditat i l’alçada de l’espai, amb la sonoritat i assegurant per al públic una bona visibilitat. S’observa l’especificitat de l’espai durant uns dies per descobrir i desvetllar el potencial escènic i sonor.
Mal Pelo i Joel Bardolet es van conèixer de la mà de Manuel Forcano al Festival de Poesia de Barcelona al 2016. Llavors va començar un procés de col·laboració llarg i molt ric que, amb la incorporació progressiva d’artistes de diferents disciplines, ens ha dut a la creació de Highlands, que el maig de 2021 s’estrenà al Mercat de les Flors. Les primeres passes es van fer al Festival Dansàneu i a l’espai Barberí dels arquitectes RCR dins del Festival Sismògraf d’Olot amb un equip reduït de ballarins i instrumentistes que van contribuir a crear els fonaments del projecte. Posteriorment a l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) es va incorporar el quartet vocal liderat per la soprano Quiteria Muñoz. Al juliol del 2020 es va presentar Inventions a les Drassanes Reials de Barcelona en la versió final d’aquest procés dins el Grec Festival. Més tard, també es va poder veure al Monestir de Sant Pere de Galligants de Girona dins el Festival Temporada Alta. Highlands és el resultat de l’última etapa d’un procés creatiu complex, un espectacle de gran format amb vuit ballarins, un quartet de corda i un quartet de veus dalt de l’escenari.
MAL PELO
Sobre la música a Highlands
Què és Highlands? És una metàfora, un món oníric, una fantasia? A l’espai on es presenta, la línia dramàtica que separa l’espai d’aquí del de més enllà, l’imaginari, té una expressió visible. Musicalment, els reptes i límits de llegir un text composat el segle XVIII des de l’Europa del 2021 planteja els mateixos dubtes: què és la música de Bach per a nosaltres? És una metàfora, un món oníric, una fantasia?
Potser la música i el seu context són dos elements simbiòtics, tota música és bona si té una funció. En el nostre cas, no hem fet una elecció estètica i decorativa de la música sinó que ens hem submergit en una escolta profunda durant mesos fins a trobar el cor de cada peça que servia a la vegada a un global anomenat Highlands i a la vegada el transformava. La música de Bach és extraordinària per la quantitat de qualitats en els seus ingredients: la retòrica, l’artesania, la inspiració, la força dramàtica i també la bellesa – no em fa por parlar de bellesa.
Gyorgy Kurtag diu “en la música de Bach, en cada instant hi ha pregària…”, “…En una fuga de Bach, allà hi ha la crucificció, s’escolten els claus”. És aquesta força poètica la que hem volgut ressaltar i posar al servei de la peça coral Highlands. A través de veure la música ressonant al cos dels ballarins hem après tant sobre el significat d’aquesta música com de l’anàlisi i l’escolta.
A través de la música de Bach visitem diferents moments de la seva vida: els dies de Weimar amb la seva cantata 150, la mort de la seva dona Barbara en la xacona com a tombeau dedicat a ella, el seu propi capvespre amb la fuga XIV de L’art de la fuga, inacabada i amb una nota a la partitura del seu fill Carl Philipp: “En aquesta fuga, en el moment on el nom Bach apareix com a contrasubjecte, el compositor morí”.
En la secció central de Highlands, el desenvolupament, Kurtag, Purcell i altres compositors visiten el geni alemany. L’estructura simètrica d’Arvo Part apareix dos cops com a element geomètric, de la mateixa manera que que hem volgut explorar el diàleg entre veus en les invencions de Bach o la construcció de les fugues. Diferents motius ens acompanyen de forma subtil o més evident, com el coral 85 Ist got mein schutz und treuer Hirt que apareix en diferents moments del viatge i en diferents tractaments resultat d’una experimentació sempre respectuosa amb la música i amb les seves possibilitats.
El treball musical de Highlands és un treball coral on hem jugat amb una quantitat i qualitat de material immensa i entre tot l’equip de ballarins i músics hem anat fent-nos nostra una tria que s’ha convertit en la nostra banda sonora.
Joel Bardolet
MAL PELO presenta al Mercat de les Flors ‘Highlands’, del 27 al 30 d’octubre de 2022