Aquests visuals són registres de diferents moviments d’una dansa. Els rastres d’un cos que dibuixa l’espai.
El Mercat de les Flors aplega cada temporada una àmplia programació, una gran diversitat d’estètiques, creacions i formats d’artistes que seguim, d’artistes que ens fan propostes, projectes que desenvolupem, creacions que ens impacten, pràctiques que ens nodreixen i temàtiques candents.
La 2024/25 està trenada per un interès compartit que respiren molts projectes: els vincles, i malgrat que sempre tot es podria vincular a tot, creiem que el vincle no arriba com una excusa, la temàtica dels vincles sorgeix com una urgència i una necessitat que obre moltes preguntes.
Un altre tret distintiu d’aquesta temporada és que presentem una gran amplitud de coproduccions i/o col·laboracions de proximitat.
Vincles
Noves generacions proposen i imaginen nous vincles en relació a les maneres de fer de la societat en la qual vivim. Vincles com a resistència, vincles com a relat i ficció, vincles com a memòria de passat i desafiament pel futur. I els vincles deixen rastres, a vegades tan invisibles com el traç que deixa el moviment quan passa dibuixant l’espai, però aquestes traces són un teixit de línies, de fils, de connexions que ens uneixen a tot allò que ens envolta, els rastres que seguirem i farem visibles aquesta nova temporada.
Una temporada travessada per propostes artístiques que sorgeixen o es generen al voltant dels vincles, dels artistes i de les creacions que han trobat la matèria de creació, de joc i de recerca en el seu llegat cultural, com ara Lybia de Raduan Mriziga o tot el cicle Radical d’arrel; en la seva història personal, en la família o l’amistat, com ara Mónica de Pablo Lilienfeld i Federico Vladimir, o Coplas i Haikus de mares i amors de Mònica Muntaner i Rosa Muñoz; altres l’han trobat en el paisatge, com La Quijá de Paloma Muñoz, o en els seus referents professionals, com Best Regards de Marco d’Agostin, o en la societat i les seves polifonies, com veurem en la constel·lació de Marcela Levi i Lucia Russo d’Improvável Produções.
Com cada temporada proposem itineraris, cicles i constel·lacions per generar contextos. Alhora, continuem col·laborant en curadoria compartida amb festivals temàtics de manera biennal, enguany amb IF, amb una extensa programació, i Àfrica Moment amb Nadia Beugré, que ens presenta L’homme rare.
Radical d’arrel
Els darrers anys molts artistes s’han capbussat a la dansa i la música d’arrel. Dansa d’arrel radical en el cicle Radical d’arrel per abraçar i alhora tòrcer la tradició, jugant-hi, com a punt de partida i d’arribada, incorporant el present i posant en diàleg i fricció el llegat i l’actualitat.
Veurem Cher, un nou solo de Juan Carlos Lérida, una veu pròpia i gran referent del flamenc més pròxim; Laila Tafur amb Maja y Bastarda, Laia Santanach amb tradicions encreuades a Jarana, La Chachi amb Alegrias Aleatorias, una nova revolta a l’escena flamenca contemporània; Victor i Raul Pérez Armero amb Rel i Grapa i Muerta de amor, la nova creació del reconegut Manuel Liñán de nou al Mercat. Tindrem un programació especial el dia 6 d’abril, en col·laboració amb el Pla d’impuls d’arrel.
Cos de so
Un petit cicle on la música i el so són essencials. Fa temps la recerca artística i experimental al voltant de l’espai sonor, del cos del so i el so del cos està mostrant uns treballs molt sorprenents que haurem de continuar presentant. Enguany només un petit tast que ens permetrà veure les peces d’Anna Fontanet, d’Oscar Bueno i de Park Keito.
Constel·lacions
La Constel·lació amb Lucia Russo i Marcela Levi, Improvável Produções, dona continuïtat a l’aproximació que vàrem fer a la dansa brasiera la temporada 2022/23 amb la Constel·lació de Lia Rodrigues i Brasil Next. El treball d’aquest duet d’artistes és experimental, sempre polifònic, un treball que no defuig les contradiccions i neix impregnat pel vincle amb la societat brasilera. Han presentat el seu treball a Sâlmon 2018 i varen ser residents a Graner el 2022, fent recerca i transmissió del seu treball metodològic. Les creacions d’Improvável Produções estan presents als festivals més rellevants de dansa i creació contemporània europeus.
També veurem la Constel·lació Roller de Marta Izquierdo, de la qual en parlem tot seguit.
Sobre rodes
Hem trobat dins de la coreografia recent un interès en integrar les pràctiques més esportives i lúdiques dels diferents estils de patinatge sobre rodes i del monopatí, portar-les a l’escena i articular aquests llenguatges en creacions, mostrant tot allò que tenen de dansa. Presentem la peça Skatepark de Mette Ingvartsen, que aplega un grup heterogeni de joves patinadores, skaters, acròbates, ballarins i músics; també la Constel·lació Roller de Marta Izquierdo ens portarà diferents creacions sobre rodes: Roller i Flip, la seva darrera recerca artística, convidant també a les nostres comunitats de patinadors a participar en diferents experiències, especialment en el marc del taller-creació Roller LAB, que farem en col·laboració amb el MNAC.
CÈL·LULA#5: La Quijá de Paloma Muñoz, artista resident al Mercat
El projecte de producció pròpia del Mercat és, enguany amb Paloma Muñoz, artista resident al Mercat i coreògrafa convidada a CÉL·LULA. El punt de partida de La Quijà és el paisatge desèrtic d’Extremadura, terra natal de la Paloma. La peça amb 10 ballarines està actualment en procés creació i obrirà la temporada. Aquest projecte és una de les mesures del Pla d’impuls a la dansa que desenvolupa el Mercat de les Flors.
Sôren Evinson, artista associat al Mercat
És l’artista associat al Mercat aquesta temporada, del qual presentem la nova creació Vanity Poverty, Revenge en un context de trilogia que inclou els dos solos que precedeixen aquesta tercera creació: A Nation is born in me i Just Desire, que podreu veure en una programació immersiva de cap de setmana.
Coproduccions, proximitat i descobertes
La propera temporada el Mercat col·labora en moltes coproduccions de proximitat: presentem formats petits com Danses Romàntiques de Guillem Mont de Palol i Jorge Dutor, El salto del ciervo d’Inés Boza, Invacuo de Yurdance, però també creacions de mitjà format com Momentum de Wonderground, D’ençà de Quim Bigas o Monument d’Angel Duran. També grans formats com la nova creació Natural order of things de Guy Nader i Maria Campos, i We. Nosaltres i el temps de Mal Pelo.
I si encara no els coneixeu, a més a més dels artistes que ja hem parlat podreu descobrir per primera vegada al Mercat Georgia Vardarou, Javier Martin, Lautaro Reyes, Kolektiv Lapso Circ… entre molts d’altres.
Internacional
A nivell internacional per descobrir tindrem artistes que no havíem presentat encara al Mercat. com Marco d’Agostin, Raduan Mriziga o Trajal Harrell, aquest últim amb l’aplaudit Köln concert, i torna (LA) Horde – Ballet de Marseille, però per primera vegada amb una peça de La Horde, The Age of Content, en col·laboració amb Temporada Alta.
Tindrem els dos darrers treballs de Rosas: Anne Teresa de Keersmaeker ens porta una peça de gran format, Exit Above, i la recent estrenada Il Cimento dell’Armonia e dll’Inventione amb coreografia conjunta d’Anne Teresa de Keersmaeker i Raduan Mriziga; també la darrera creació d’Ayelen Parolin Zonder , una de les peces més divertides i que més està girant internacionalment actualment; Troglodyte, el darrer solo de Thomas Hauert, Jan Martens amb la nova creació Voice Noice, i repetim el seu solo Elisabeth’s get her way , del qual la covid va escapçar les actuacions al Mercat.
Retornen
Tornem a programar algunes coproduccions d’èxit que vàrem presentar en temporades anteriors dirigides a públics amplis, que són alhora programades al projecte educatiu que desplega el Mercat, com Animal Religion amb Còpia i Les idees Volen, o Tempo de Toni Mira enguany amb música en viu, Supermedium de Núria Guiu i Ingri Fiksdal, entre d’altres.
Hi ha els itineraris Talla Única i Zeroacinc, circ i més espectacles, amb extens programa educatiu i, com sempre, una programació expandida paral·lela vers els espectacles per saber-ne més de les obres, dels artistes i dels processos de creació; trobareu aquesta informació dins la guia i a la web.
Primer Balla
El Mercat de les Flors, com a casa de la dansa, espai per les arts i les humanitats, aposta per una cultura de la pau, del diàleg, de reconeixement de l’altre, de tots els altres, aposta per donar accés al coneixement que ve de l’experiència artística. Les arts escèniques ens ofereixen espais de trobada, de ritual, afavoreixen el sentiment de comunitat, fomenten l’escolta i el debat, volen acollir el millor de l’ésser humà. Tenim molts reptes com a societat, per desafiar un present molt fosc i re-imaginar futurs.
El cos és l’única cosa que realment tenim. La dansa, prenent el cos com a mesura, posa en evidència la potència i fragilitat d’allò que som, davant l’algoritme volem cultivar l’alta tecnologia de la nostra intel·ligència més corporal.
Ballar ens apropa, ballar ens cura, ballar junts és una promesa de futur …
Qui fa una promesa sap que no tot és possible, però no tot està acabat.
Fer una promesa és interrompre el destí. És afirmar amb convicció una veritat que desafia el pes de la realitat.
El temps de la promesa, Marina Garcés, Nous quaderns Anagrama, 65
Àngels Margarit,
Directora del Mercat de les Flors