Barcelona es vesteix de dansa i música per la cita anual que té amb el projecte artístic i educatiu del Tot Dansa. El projecte havia de culminar amb l’espectacle final dimecres vinent 20 de maig a la sala MAC del Mercat de les Flors, però a causa de les mesures sanitàries contra el Covid-19, la peça s’ha transformat en una creació en vídeo que ha dirigit el mateix coreògraf, Mario G. Sáez, i amb la participació d’un centenar d’alumnes.
El vídeo s’estrena online el proper dimecres 20 de maig a les 18h al canal youtube del Mercat de les Flors.
Tot Dansa és un projecte educatiu de ciutat organitzat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre que té com a objectiu principal promoure i afavorir la cohesió, la integració i el treball en equip a través del llenguatge del moviment i la dansa contemporània.. L’especial sinèrgia i complicitat d’aquestes tres institucions permet fusionar l’efervescència de la dansa i el món educatiu, i afavoreix un intercanvi d’experiències que obre un ventall farcit de noves possibilitats als joves.
L’espectacle havia de ser la culminació del procés creatiu on hi participen, des de la seva fase més germinal, sis instituts públics de la ciutat i l’Escola Municipal de Música de Sant Andreu – Mestre Pich Santasusana. Més de 180 alumnes i 13 professors i professores guiats per la direcció coreogràfica de Mario García Sáez que ens havien de fer celebrar la vida!
Mario G. Sáez és ballarí, coreògraf, intèrpret i director artístic. Des del 1996 desenvolupa la seva trajectòria professional dins el col·lectiu Erre que Erre, del qual és membre fundador, que desenvolupa una multitud de creacions artístiques basades en les relacions humanes i afectives.
EL PROJECTE: TOT DANSA
Tot Dansa convida a participar a tot l’alumnat dels centres públics d’ensenyament secundari i de batxillerat de Barcelona i al seu professorat. Tracta de generar i consolidar vincles per tal d’apropar-los al procés de creació artística en totes les seves fases. Esdevé una eina formativa i educativa que connecta diversos perfils, generacions i realitats. És un projecte dinàmic i viu, en el sentit que la direcció coreogràfica canvia any rere any -seleccionat a través de concurs públic-, així com la participació dels instituts, que poden participar-hi màxim durant dos anys consecutius.
El projecte genera una dinàmica de creació i una experiència vivencial única. Les característiques i la consolidació del projecte permeten també comptar amb la col·laboració de les Escoles Municipals de Música. La seva presència i la seva interpretació del repertori en directe fa que el projecte tingui un especial interès tant a nivell pedagògic com artístic.
El projecte consta de tres blocs principals de treball:
Formació del professorat dels centres d’ensenyament secundari. El professorat dels instituts, que sovint no té coneixements previs de dansa, s’aproxima a aquest món a través de sessions de descoberta i formació a l’Institut del Teatre, de la mà del coreògraf principal i el seu equip de suport.
Procés de creació coreogràfica a cada un dels instituts, amb l’alumnat. Un equip de formadors i formadores i alhora ballarins de l’Institut del Teatre, orienten i guien a l’alumnat i al seu professorat en el procés creatiu i artístic, liderat per la direcció coreogràfica.
Espectacle a la sala MAC del Mercat de les Flors. Després de dos assajos generals que aplega tot l’alumnat i professorat participant, el procés creatiu culmina amb un espectacle que es presenta en dues sessions (matí i tarda). Es tracta una proposta jove i contemporània on el moviment, la dansa i la música es presenten en la seva versió més artística i versàtil.
LA PROPOSTA ORIGINAL: CELEBRACIÓ
CELEBRACIÓ. Els diumenges de la vida. El punt de partida d’aquesta proposta era el concepte “celebrar” en les seves diferents concepcions.
Sempre s’ha celebrat dansant, des dels balls de la cort després de guanyar una guerra fins als festivals de música i concerts multitudinaris, de la sardana als balls del Fortnite amb què els avatars celebren les seves conquestes. Un munt de referents que estan plens de moviment i que explorarem per crear un llenguatge propi que celebri les possibilitats del cos i que ens havia de permetre transformar un concepte en espectacle.
ADAPTACIÓ A LES MESURES CONTRA EL COVID-19
Com que no volíem deixar de celebrar el Tot Dansa 2020, hem hagut de reconvertir-lo. Evidentment, el fet d’haver d’adaptar un projecte que parla de celebrar a les mesures de distanciament social del confinament, ha sigut en certa mesura contradictori però alhora un fil per a treballar-ho plegats: coreògraf, equip de formadors, professorat i alumnat. L’objectiu: construir una coreografia entre tots els participants, seguint les indicacions d’una frase ballada proposada pel coreògraf. La metodologia: completament online, transformant la formació presencial amb el professorat en videosessions, i les visites als instituts en càpsules digitals, vídeos i audioguies. El resultat: un vídeo coral fet de bocins de vida, de celebracions particulars i festivitats en confinament.
Els Instituts participants han estat Institut Poeta Maragall – Eixample; Institut Anna Gironella de Mundet – Horta-Guinardó; Institut 22@– Sant Martí; Institut Milà i Fontanals – Ciutat Vella; Institut Sant Andreu – Sant Andreu; Institut La Sagrera-Sant Andreu – Sant Andreu, a més de l’Escola Municipal de Música Sant Andreu – Mestre Pich Santasusana.
La direcció coreogràfica ha estat de Mario G. Sáez, que ha comptat amb el suport de l’equip de formadors Maxime Iannarelli, Mireia de Querol, Amaranta Velarde, Anna Rosell (Pràcticum CSD), Julia Baena (pràctiques externes del CSD), Paola Torrijos (pràctiques externes del CSD).
En total hi han participat 186 alumnes, concretament 171 de 6 instituts + 15 alumnes de l’escola de música, a més a més de 13 professors.