2021-2022
12 h
10 €
Deborah Hay presenta la seva conferència-actuació del 2002 A Lecture on the Performance of Beauty, una reflexió sobre la dansa i la política; aquesta conferència se centra en el seu treball en solitari A Beautiful, que també va ser coreografiat l’any 2002.
El 2002, Deborah Hay va aprofitar la invitació de la revista irlandesa Choreographic Encounters per escriure la partitura del seu solo A beautiful, una peça que naixia de la ràbia cap a l’aleshores president dels Estats Units, George Bush, i la seva administració bel·licista. El títol prové d’una cançó patriòtica americana, però la coreògrafa no pretenia fer una proclama política cinètica. L’important no estava en els paràmetres de moviment sinó en la manera de dur-los a terme: havia de repetir-los diàriament al llarg d’un any per veure quina dansa n’emergia. Fer dansa —crear, escoltar, observar, cuidar…— es convertia, així, en acció política. I en bellesa, ja que la pràctica s’acompanyava d’una sèrie de preguntes que començaven per “i si cada cèl·lula del meu cos pogués percebre simultàniament la bellesa de cada moment i sotmetre-s’hi?”.
A Lecture on the Performance of Beauty és la versió extensa i performativa d’aquesta partitura original on la bellesa, tal com l’entén Deborah Hay, no és una imatge fixa ni un moviment concret, sinó la vibració de l’instant just abans de desaparèixer.
Deborah Hay, nascuda el 1941 a Brookyln, ha esdevingut una icona de la coreografia. Va començar a posar els fonaments de la seva obra als anys seixanta, al Judson Dance Theatre de Nova York, seu d’un dels moviments d’art postmodern més radicals i influents. La dansa de Hay té com a objectiu alliberar el cos de la dependència del comportament après oferint al ballarí un ventall més ampli de fonts de moviment. Durant molts anys va coreografiar solos per a artistes de renom, entre d’altres Mikhail Baryshnikov. El coreògraf William Forsythe va contribuir a promoure la seva carrera internacional després de veure l’estrena del seu quartet The Match el 2005 al festival Montpellier Danse. Ha obtingut nombroses beques i guardons, entre d’altres el Doris Duke Artist Award en la seva primera edició, l’any 2012.
Aquesta performance forma part de DOPODO, projecte europeu de suport a la dansa en edats madures, així com de suport a la seva transmissió