• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

Mapadeball

Amb l’objectiu d’apropar el llenguatge del moviment i la dansa de creació contemporània a l’alumnat jove de secundària de Catalunya, Mapadeball/Partitures Coreogràfiques es presenta com una eina educativa i vivència positiva a l’entorn de l’escena i el procés creatiu de l’escena. És un projecte liderat per professionals de la coreografia amb la participació de ballarins/es locals que actuen de mediadors amb els centres educatius participants.

El projecte ha tingut en les seves diverses edicions una bona rebuda per part dels centres educatius de les ciutats, i la participació en nombre d’instituts i professorat implicats ha tingut un increment molt notable. El programa, integrat a la Mesura 6 del II Pla d’Impuls de la Dansa, connecta joves, docents, artistes i institucions culturals en un projecte col·lectiu que vincula educació i creació contemporània arreu del territori.

El projecte Mapadeball reprèn el curs 2025/2026 el seu desplegament a través de la Mesura 6 del II Pla d’Impuls de la Dansa, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. El programa reafirma la seva vocació de país: fer arribar la dansa contemporània als centres d’educació secundària de Catalunya i convertir-la en una eina educativa, creativa i transformadora per al jovent.

El programa, liderat pel Mercat de les Flors i la Xarxa Transversal com a caps de mesura i coordinat per l’Oficina Tècnica d’AGITART COOP, inclou dues modalitats de treball: Tots Dansen, que compta amb l’acompanyament i l’adaptació de la proposta de la mà de l’equip coreogràfic original; i Partitures Coreogràfiques, que parteix de la transmissió d’una partitura coreogràfica interpretada i adaptada pels artistes locals. En ambdós casos, el projecte combina formació reconeguda pel professorat, sessions a les aules (coliderades entre el professorat i l’artista local) i assajos als teatres a més de les funcions obertes al públic i a altres centres educatius, teixint una xarxa de treball entre educació i cultura que involucra municipis, equipaments escènics, docents i artistes.

L’edició actual del programa compta amb la participació d’onze municipis d’arreu del país, que treballaran amb dues propostes escèniques: “Altres Mirades” (Tot Dansa 2024-25) , de les coreògrafes Claudia Moreso i Noemí Ventura, i “UMHLABA significa món en zulú” (Tot Dansa 2022-23), de les coreògrafes Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner.

Ciutats participants

Mataró, Olot, Granollers, Vilanova i la Geltrú, Figueres i Reus —que hi prenen part des dels seus inicis—, així com les noves incorporacions de Tortosa, Lleida, Tarragona, Lloret de Mar i Tàrrega, que s’hi sumen per primera vegada aquest curs. Un total d’onze municipis que compten amb la participació de 46 centres educatius, 86 docents, més 2.800 alumnes i 19 artistes locals. Un total de 1.160 hores de dansa a l’aula i 45 funcions, consolidant l’impacte educatiu i cultural de la iniciativa.