• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

‘Baró d’Evel: l’herència i la conquesta’, per Jordi Jané, Jordi Aspa i Bet Miralta

‘Baró d’Evel: l’herència i la conquesta’, per Jordi Jané, Jordi Aspa i Bet Miralta

 

Transcripció de la conferència realizada per Jordi Jané, periodista i crític de circ, en el marc de la primera edició de Performances de la mirada, taller d’espectadors del Mercat de les Flors (temporada 2013-14). La conferència va tenir lloc una estona abans d’assistir a Obres, de la companyia Baró d’Evel Cirk. Jané va parlar sobre l’origen d’aquest art i la seva arribada a Catalunya. En aquesta exposició va tenir una menció especial el festival Trapezi de Reus pel seu paper en el desenvolupament del circ contemporani a Catalunya, motiu pel qual els seus primers directors artístics, Bet Miralta i Jordi Aspa, van participar també a la sessió.

 

«Joan Brossa afirmava que cal entendre la tradició no com a herència, sinó com a conquesta. Sembla que la companyia Baró d’Evel Cirk hagi seguit la consigna brossiana al peu de la lletra. Els seus líders, Camille Decourtye i Blai Mateu, han rebut una herència apreciable: ella va viure l’art eqüestre al nucli familiar i després es va fascinar amb el Théâtre Équestre Zingaro de Bartabàs; ell va néixer quan els seus pares engegaven el Circ Cric i ha crescut immers en el circ contemporani català. Després, tots dos s’han format a l’escola superior de Châlons i han posat la conquesta de les seves herències al servei d’una línia de creació lliure, personal i innovadora.»

Jordi Jané

 

Descarrega la conferència sencera en PDF

 

Jordi Jané (Barcelona, 1947) és actor, escriptor, periodista i crític de circ. Imparteix l’assignatura d’Història i Dramatúrgies del Circ a l’Institut del Teatre i altres centres docents. Entre d’altres títols ha publicat Charlie Rivel, assaig biogràfic i artístic (1996), Sebastià Gasch, el gust pel circ (1997), Les arts escèniques a Catalunya (2001), Li-Chang, el xinès de Badalona (2004) i 152 Volts de pista (2013). Ha dirigit especials de circ per a televisió i ha comissariat les exposicions Circ contempora- ni català, l’art del risc (CCCB, 2006) i Un segle de circ: Paulina Andreu Rivel Schumann (Arts Santa Mònica i Circo Price, 2011).

Jordi Aspa (La Garriga, 1964) i Bet Miralta (Barcelona, 1964) creen la companyia Escarlata Circus l’any 1987 i, des d’aleshores, han fet un gran nombre d’espectacles que han portat arreu d’Europa, a Israel i a Rússia. Jordi Aspa es va formar en acrobàcia i expressió corporal a El Timbal (Barcelona) i al Centre Dramàtic de Granollers. Va ser alumne i posteriorment pallasso al circ d’Annie Fratellini i ha fet diversos stages amb Philippe Gaulier i Monica Pagneux. Bet Miralta es va formar com a acròbata i ballarina sobre cadena fluixa i en manipulació de fuets al Catch Palace de París. Han estat els directors artístics de les primeres quinze edicions de la fira de circ Trapezi, organitzada conjuntament amb l’Ajuntament de Reus des de l’any 1997.

 

Edició: Agost Produccions i Mercat de les Flors

Amb el suport de:

cultura_bn_h3