PROGRAMA ” EN RESiDÈNCiA”

 

“Creadors EN RESIDÈNCiA als instituts de Barcelona” és un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i del Consorci d’Educació de Barcelona, ideat en cooperació amb  l’associació A Bao A Qu.  EN RESIDÈNCIA introdueix la creació contemporània als centres públics d’educació secundària de la ciutat, a través del contacte directe i continuat d’un creador/a amb els estudiants.

L’objectiu d’ EN RESIDÈNCIA  és convidar un creador per elaborar i compartir una obra, desenvolupada en col·laboració d’estudiants de secundària i amb signatura del propi artista, és a dir amb un compromís professional. El creador ha de transmetre tot el què comporta realitzar una obra artística, ha d’incloure els joves i fer-los partíceps de tot el procés. Una bona manera de començar a provocar un diàleg artístic és a través de les seves obres per a generar-ne d’altres. Perquè això es porti a terme l’institut s’ha d’involucrar. Per una banda, cal entendre que es tracta d’un treball transversal on hi col·laboren diferents assignatures, i per una altra cal escollir un professor tutor que conduirà i animarà al grup classe. El creador anirà a l’institut dues hores a la setmana i el treball transversal serà una mescla de les aportacions de l’artista, les dels joves i la dels professors. La idea és generar una contaminació artística entre ells.

PROJECTE EN RESiDÈNCiA, Graner-Mercat de les Flors com a mediador:

Curs 2018/19:

IES Barri Besòs amb Andrés Waksman. Consulta el bloc de seguiment aquí

IES Josep Comas i Solà amb Constanza Brnčić. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2017/18:

IES Montjuïc amb Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol. Consulta el bloc de seguiment aquí

IES Moisès Broggi amb Big Bouncers. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2016/17: 

IES Josep Comas i Solà amb Toni Mira. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2015/16:

IES Montjuïc amb Societat Doctor Alonso. Consulta el bloc de seguiment aquí 

Curs 2014/15:

IES Menéndez i Pelayo amb Aimar Pérez Galí. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2013/14:

IES Milà i Fontanals amb Loscorderos.sc. Consulta el bloc de seguiment aquí

Curs 2012/13:

IES Joan Coromines amb Àngels Margarit. Consulta el bloc de seguiment aquí

Secundària - Graner

 

EN CURS · 2018-19

El comissariat i la mediació del Graner i el Mercat de les Flors posa enguany en diàleg l’Andrés Waksman i l’IES Barri Besòs i la Constanza Brnčić i l’IES Josep Comas i Solà.

Andrés Waksman (Uruguai, 1968) és intèrpret, creador i director escènic. Es forma com a actor i ballarí a Uruguai, Espanya i França. Treballa amb diferents coreògrafs i directors, com Graciela Figueroa (Montevideo), Wim Vandekeybus (Bèlgica), Régine Chopinot – Ballet Atlantique, Veronique Ros de la Grange, Dominique Boivin (França) i Tomàs Aragay (Espanya), entre d’altres.

S’instal·la a Barcelona l’any 1999 i forma part del col·lectiu General Elèctrica, on col·labora amb Tomàs Aragay. És en el marc de General Elèctrica que desenvolupa el projecte Laboratorio de Solos entre els anys 2000 i 2008, amb vint-i-dos solos creats amb diferents intèrprets (Sofía Asencio, Sònia Gómez, Tomàs Aragay i Bebeto Cidra, entre d’altres) que s’han presentat per Espanya, França, Itàlia, Croàcia i els EUA, i que culmina amb El perro alado, un solo seu presentat al Mercat de les Flors.

El 2013 comença a desenvolupar el projecte Laboratorio de Creación, un espai en el qual professionals i no professionals de les arts s’embarquen en un procés d’investigació i creació artística. Des de llavors ha creatManada (2014), Desde el fuego (2015), Que corra el aire (2016) i Mar de fondo (2017).

Els anys 2015 i 2016 dirigeix la peça Criatura, estrenada a l’Antic Teatre de Barcelona i Nave 73 de Madrid, que obté el Premi Godoff Lemon Press a la millor peça de dansa performance.

Des del 2001 imparteix tallers de dansa, teatre i moviment autèntic. Aquests tallers es desenvolupen en diferents ciutats i àmbits formatius artístics i terapèutics a Europa, entre els quals destaca la seva col·laboració amb el doctor Claudio Naranjo en el marc del programa SAT de Psicoteràpia Integrativa des de l’any 2003.

Des d’aquell mateix any dirigeix el seu propi espai a Barcelona, Alas, artes en movimiento.

/

Participants: alumnes de 2n d’ESO
Jashira Aguilar, Andrea Barreras, Nerea Bueno, Meriem Chakroun, Carmen Esquitino, Javier Ferrón, Heisel Filión, Sara Guitard, Tabassum Iqbal, Francisca Salguero, Christian Tammoschath, Tarik Trbovic, Teresa Vargas i Antonio Vigo

Professors
Jordi Sànchez i Laura Domingo

/

L’Institut Barri Besòs (el Besòs i el Maresme, Sant Martí) s’ha anat construint pas a pas des de 1977, amb un treball conjunt entre pares, professors, alumnes, veïns, administracions, entitats i institucions. Aquesta col·laboració ha donat lloc a un centre educatiu públic arrelat en el medi social on es troba, obert als barris on presta servei, amb un funcionament democràtic i participatiu, que ha procurat implementar una oferta educativa de qualitat sensible al tractament compensatori de les desigualtats socials, i que busca fomentar l’educació científica i tecnològica i els valors de la cultura humanística.

*****************************

Constanza Brnčić (Buenos Aires, 1974) és coreògrafa i ballarina. Desenvolupa la seva particular mirada sobre el cos i el fet escènic des de fa vint anys. Es forma en dansa contemporània, nova dansa i teatre a Nova York i viatjant per Europa. Llicenciada en Filosofia i màster en Pensament Contemporani per la UB, actualment desenvolupa el doctorat en Filosofia Contemporània i Tradició Clàssica amb la tesi, dirigida per Josep Maria Esquirol, Expressió i alteritat en Merleau-Ponty.

S’interessa aviat pel body weather, un treball desenvolupat pels coreògrafs japonesos Min Tanaka i Hisako Horikawa que entèn el cos com una entitat múltiple i canviant. A aquesta línia de treball s’uneix la important influència del treball de percepció i composició desenvolupat per la coreògrafa americana Lisa Nelson (tuning scores).

L’any 2000 funda l’Associació Cultural La Sospechosa, entitat amb la qual desenvolupa nombrosos projectes que tenen en comú una recerca sobre la relació del cos i l’entorn, sobre la relació ensenyar/aprendre, i que busquen posar l’acció artística en contextos poc habituals per tal de generar una reflexió crítica sobre el paper social de l’art i en particular de les arts escèniques.

Els seus àmbits d’acció inclouen formats diversos: des de la creació escènica fins al treball d’intèrpret —ballant amb companyies com Raravis / Andrés Corchero i Rosa Muñoz (1996-2009) o Malpelo (2002-2004)— i la coreografia, passant per projectes socials en diferents contextos (hospitals, escoles, presons, col·lectius de no-ballarins) i projectes en l’àmbit de la improvisació. Actualment combina la seva tasca creativa amb la docència de Composició i Improvisació al Conservatori Superior de Dansa en el grau de Coreografia, i com a professora convidada a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (Institut del Teatre).

/

Participants: alumnes de 3er i 4t d’ESO
Zaida Sánchez Barquero, Mansoor Asam Zaman, Yostin pérez Vargas, Waqar Mohammad, Jesffryes Baca Hernández, Richard Ferreras Rodríguez, Laura Peralta Olivarez, Natalia Donaire Collado, Kimberly Nahomi Abreu Santiago, Carlos Mendoza Gómez, Gian Carlo Bayuelo Gil, María Raza Paravenn, Carlos Nicolae, Yeirelis  Morillo Fernández i Isma Noor

Professora
María Ángeles Rivero

/

L’Institut Comas i Solà (Trinitat Vella, Sant Andreu) es va crear el 1990 fruit de la pressió veïnal per evitar que els joves s’haguessin de desplaçar a altres barris per fer els estudis de secundària. El centre adoptà el nom de Josep Comas i Solà, astrònom i divulgador científic, impulsor de l’astronomia moderna a Catalunya, que també fou director de l’Observatori Fabra.

Més info i seguiment del curs a http://www.enresidencia.org/

VÍDEOS ‘EN RESiDÈNCiA’

 

Aula Performativa

Des del Graner, el Centre de Creació del Cos i el Moviment de Barcelona, comencem el nou curs 2018-2019 oferint recursos i accions als centres educatius de La Marina a través d’una Caixa d’Eines.

Dins el marc del Pla de Barris, treballarem per promoure i afavorir noves formes de relació, expressió, comunicació i aprenentatge en les diferents etapes educatives, aportant continguts formatius específics i sempre des de la mirada de l’art i del llenguatge del cos, el moviment i la dansa.

En l’àmbit de secundària hem engegat L’AULA PERFORMATIVA a l’IES Montjuïc

La 1a Aula Performativa s’està desenvolupant amb la coreògrafa i creadora Barbara Van Hoestenberghe

Secundària - Graner

Aula Performativa: 1r i 2n ESO

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar els nostres serveis mitjançant l’anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerarem que n’accepta el seu ús. Pot canviar aquesta configuració i obtenir-ne més informació aquí.

x