• Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube

ÚLTIMA VEZ / WIM VANDEKEYBUS

nieuwZwart

9-17 maig 2009
ESPECTACLE PASSAT
  • Temporada

    2008-2009

L’ESPECTACLE

Per a l’estrena de nieuwZwart (nou negre), Wim Vandekeybus ha reunit una nova companyia de set joves actors i ballarins, quatre homes i tres dones, els quals, intrigats per la idea de canvi i d’evolució a través de la destrucció i el rebuig, experimenten amb diferents formes de fisicalitat. Després d’haver escrit els textos de Scratching the Inner Fields (2001),Blush (2002) i Sonic Boom(2003), l’escriptor flamenc Peter Verhelst torna a col·laborar en aquesta  producció. El consumat actor Gavin Webber (In Spite of Wishing and WantingInasmuch as Life is borrowed…) interpreta el text. El belga Mauro Pawlowski, un eclèctic i innovador músic de rock, membre del conegut grup dEUS, aporta el seu univers en el procés de creació. A més de composar la música original, acompanya la representació tocant en directe amb dos altres joves músics. “Mauro és un mestre del ritme, del soul i del virtuosisme. Les seves composicions són inquietants, valentes i agosarades. La música ens arriba directament a l’estómac i ens doblega la consciència.

LA FITXA ARTISTICA

Direcció, coreografia, escenografia Wim Vandekeybus Música original Mauro PawlowskiCreació, interpretació Tanja Marín Friðjónsdóttir, Dawid Lorenc, Bénédicte Mottart, Olivier Mathieu, Máté Mészáros, Ulrike Reinbott, Imre Vass, Gavin Webber (o Kylie Walters) Música en directe Mauro Pawlowski, Elko Blijweert, Jeroen StevensText Peter Verhelst Assessor artístic i dramaturg Greet Van Poeck Assessor de movimentIñaki Azpillaga Estilisme Isabelle Lhoas amb la col·laboració de Frédérick Denis Teló de fons Johan Daenen Disseny il·luminació Alban Rouge, Wim Vandekeybus Disseny soBenjamin Dandoy Director tècnic i regidor Ralf Nonn Tècnic llums Alban Rouge Tècnic soBenjamin Dandoy Vestuari Lieve Meeussen, Heidi Ehrhart Assessor addicional de moviment Germán Jáuregui Assessor d’escenografia Última Vez, Johan Daenen Assesor tècnic Francis Gahide Residents en pràctiques Anna Tchernokondratenko, François Bodeux Traduccions Ina Rilke, anglès; Maria Rosich, català Subtítols Erik Borgman/Werkhuis Tècnic subtítols Greet Van Poeck o Heidi Ehrhart Agraïments Thi-Mai Nguyen, Marcel Thumas, Antoine Delagoutte, Le manège.mons, KVS

Producció Última Vez (Brussel·les)

Coproducció Mercat de les Flors; KVS de Brussel·les, Théâtre de la Ville-Paris, PACT Zollverein/Choreographisches Zentrum NRW d’Essen; Le manège.mons/Centre Dramatique de Mons Última Vez rep el suport del Govern Flamenc i la Comissió de la Comunitat Flamenca de la Regió de Brussel·les Capital

LA COMPANYIA

Wim Vandekeybus Juntament amb els músics i els intèrprets que integren la companyia, Wim Vandekeybus explora diversos temes com a punt de partida de la seva nova obra: el cos en l’àmbit temporal, l’eternitat de l’ànima i el perill de les passions humanes. Els canvis accelerats del cos en el seu entorn, els instints irrevocables i inevitables de la natura i la manera com els éssers humans (no) donen sentit a la seva vida avui dia; com els pensaments (a)morals, absurds i associatius situen les coses en perspectiva en un cos sotmès a la velocitat, al suspens i a les emocions… A nieuwZwarts’exploren i es qüestionen aquests i molts altres temes. Amb l’estímul del so contundent en directe de Mauro Pawlowski i dos altres músics, l’espectacle condueix el públic a un nou món d’energia desbocada i indomable. Director, coreògraf, actor i fotògraf, Wim Vandekeybus neix el 30 de juny de 1963 a Lier (Bèlgica). El 1986 s’instal·la a Madrid durant uns mesos amb un grup de ballarins joves i sense experiència, amb els quals crea la seva primera obra i funda la companyia Última Vez. El juny de 1987 s’estrena What the Body Does Not Remember al Toneelschuur de Haarlem (Països Baixos), amb música de Thierry De Mey i Peter Vermeersch. Tot i que inicialment l’obra va ser rebuda amb escepticisme, aviat es va presentar en escenaris de renom internacional. El 1988, Wim Vandekeybus rep el Bessie Award de Nova York per “la confrontació brutal entre dansa i música: el paisatge perillós i combatiu deWhat the Body Does Not Remember”. Des que va fundar la seva companyia, Wim Vandekeybus ha creat més de vint espectacles i ha realitzat gairebé la mateixa quantitat de pel·lícules i produccions de vídeo. Des de la seva  primera representació, la música ha estat un estímul important en la seva obra. Ha encarregat composicions a Peter Vermeersch, Thierry De Mey, David Byrne, Marc Ribot, Charo Calvo, Eavesdropper i David Eugene Edwards, entre d’altres. El Mercat ha seguit d’a prop la trajectòria d’aquest enorme artista acollint al llarg dels anys algunes de les seves obres: What the Body Does Not Remember (1988), Le Poids de la Main (1990), 7 for a Secret never to be told (dins el Festival Grec, 1997), In Spite of Wishing and Wanting (dins el Festival Grec, 1999), Blush (2005) i Spiegel(2007). Per primera vegada i per a la creació de nieuwZwart la companyia ha estat resident al Mercat durant una setmana després d’haver començat els assajos a Brussel·les d’aquesta estrena mundial el propassat mes de gener.