30 i 31 d'octubre

SEMINARI IMPARTIT PER CRISTINA FARINHA Mobilitat artística a Europa: facilitats i barreres

Compartir

Places limitades. Seminari impartit en anglès

Seminari de dos dies impartit per Cristina Farinha adreçat a gestors, productors, distribuïdors i artistes vinculats a les arts escèniques, i a tot aquell que estigui interessat en la mobilitat d’artistes en un context europeu.

La mobilitat és un recurs important per als artistes i professionals del sector cultural i creatiu. No obstant això, els obstacles per a la seva circulació a l’espai europeu segueixen desafiant les seves pràctiques i perfils professionals. En aquest àmbit, la construcció de xarxes i plataformes comuns és essencial per tal d’aconseguir economies d’escala i per compartir recursos.

El dret a circular dins la UE hauria de ser un avantatge per als artistes. Podria significar, no només més feina disponible y més llibertat per dur-la a terme, sinó també una major comunicació i interacció amb altres cultures i procedències.  D’altra banda, la mobilitat en les arts pot ser una oportunitat per què la UE actuï per assolir un mercat interior i la lliure circulació de treballadors, béns i serveis. També per què actuï com a promotora de la diversitat cultural i la ciutadania europea. Oenegès culturals i la UE posen de relleu la baixa mobilitat a Europa, causada per les nombroses barreres administratives, polítiques, econòmiques i culturals, i reclamen la seva promoció.

No obstant això, la mobilitat dels artistes i professionals creatius és difícil de controlar: manquen dades fiables a escala europea que evidenciïn els mites de la mobilitat a l’Europa actual. Per tant, ens hauríem de qüestionar el perfil socio-demogràfic dels treballadors mòbils, juntament amb les seves motivacions i resultats, així com fer mapes de les direccions, les pautes dels fluxos i enumerar els obstacles.

Les arts, caracteritzades abans com una activitat professional atípica, apareixen avui en dia, a causa de diversos canvis en el mercat laboral, com una mena de laboratori per estudiar i proporcionar directrius per a altres àmbits de l’ocupació. Però aquests nous canvis impliquen reptes pels artistes com a professionals, demanant noves competències i una reformulació del currículum de les arts.

Objectius del seminari

  • Emmarcar el context actual de mobilitat i les polítiques a Europa i identificar les principals forces motrius.
  • Reconèixer els canvis en els mercats laborals artístics actuals i debatre els processos i els efectes de la mobilitat d’artistes i organitzacions culturals, les condicions de treball, les pràctiques i perfils.
  • Identificar els principals obstacles i oportunitats per a la mobilitat d’artistes i professionals de la cultura i les seves organitzacions.
  • Entendre les necessitats de mobilitat en termes de competències i gestió de carrera / projecte.
  • Reconèixer les polítiques de promoció i suport per a la mobilitat artística, finançament i eines.

Programa

1. Som lliures per moure’ns?

  • Del mercat intern a la cultura de la UE
  • Mobilitat intraeuropea: els pioners

2. L’art com a laboratori? La mobilitat com a oportunitat per a les arts escèniques

  • Reconfigurant moviments: de la migració a la mobilitat
  • Mercats de treball en arts escèniques: viabilitat i vulnerabilitat

3. Qüestionant la mobilitat en les arts a Europa

  • Forces impulsores i propòsits
  • Patrons i fluxos
  • Resultats i impacte
  • Competències requerides

4. Polítiques i eines per a la promoció de la mobilitat

  • Polítiques i eines per a la promoció de la mobilitat
  • El rol de les xarxes
  • Ajuts econòmics a la mobilitat
  • Projectes europeus de cooperació

Metodologia i eines

  • Presentació i discussió: conceptes teòrics i marcs polítics; estudis de cas: dades estadístiques; eines i programes de suport i promoció.
  • Pluja d’idees i intercanvi d’experiències.

Cristina Farinha

Nascuda el 1973 a Porto, Portugal. Doctora i investigadora de l’Institut de Sociologia de la Universitat de Porto, especialitzada en arts, cultura, comunicació i legislació laboral. Ha treballat des de l’àmbit local i regional a nivell europeu amb diverses institucions i xarxes internacionals.

Cristina Farinha està interessada en les polítiques culturals, més particularment en l’enfortiment del paper de la cultura en la governança i en el desenvolupament, la promoció de la cooperació cultural i la mobilitat internacional, i el desenvolupament de capacitats i la coordinació dins del sector cultural i creatiu.

És directora general d’ADDICT, Agència per al Desenvolupament de les Indústries Creatives des d’abril de 2012.

Actualitat

Cicle

Informació pràctica

Temporada: 2013-2014

30 i 31 d'octubre

De 16:30h a 18:30h

Sala 'el carmen'

10€

Relacionats

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar els nostres serveis mitjançant l’anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerarem que n’accepta el seu ús. Pot canviar aquesta configuració i obtenir-ne més informació aquí.

x